UMOWA ZLECENIE Z OSOBĄ NIEPEŁNOLETNIĄ

Czy możemy podpisać umowę zlecenia z osobą poniżej 18 roku życia (roznoszenie ulotek) za zgodą rodzica, prawnego opiekuna? Czy jest wymagana jakaś zgoda Inspektora Pracy?

Zawarcie umowy zlecenia z osobą niepełnoletnią (powyżej 13 roku życia) jest dopuszczalne. W takim przypadku, dla ważności umowy, konieczna jest zgoda przedstawiciela ustawowego tej osoby, a zatem rodzica lub opiekuna prawnego.

Przepis art. 3045 Kodeksu pracy określa szczególne warunki dotyczące wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dzieci do 16 lat zarówno w ramach stosunku pracy, jak i w ramach umów cywilnoprawnych. Z pracy dzieci mogą korzystać tylko podmioty zajmujące się którąś z działalności wskazanych w tym przepisie, tj.:

• kulturalną,
  • artystyczną,
  • sportową,
  • reklamową.

Podjęcie pracy lub innego zajęcia zarobkowego przez dziecko (zawarcie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej) musi być każdorazowo poprzedzone wydaniem przez właściwego inspektora pracy stosownego zezwolenia dla podmiotu, który ma zamiar zatrudnić dziecko. Z wnioskiem o wydanie tego zezwolenia występuje podmiot prowadzący działalność. Pojęcie „dziecko” dotyczy tutaj osób poniżej 16 roku życia.